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 Extra 300 EP Ecotop 
Extra 300 EP Ecotop

Caractéristiques:

Envergure: 0.94m
Longueur: 0.76m
Surface alaire: 15.2dm²
Poids: 480 à 580g
Chare alaire: 31.6 à 38.2g/dm²
Profil: Bic. Symétrique

Analyse Motocalc :

MotOpinion - Extra 300 EP BMI 94cm Topmodel

Sea Level, 101,3kPa, 15°C

Motor:

Dualsky XM2830CA-12; 980rpm/V; 0,77A no-load; 0,132 Ohms.

Battery:

Dualsky 1300 GT (25C); 3 cells; 1300mAh @ 3,7V; 0,012 Ohms/cell.

Speed Control:

Castle Creations Phoenix 25; 0,0065 Ohms; High rate.

Drive System:

APC 9X6E (P Cont Corrected); 9x6 (Pconst=1,2; Tconst=1) direct drive.

Airframe:

Extra 300 EP 0.94 Topmodel; 15,2dm²; 586g; 38,6g/dm²; Cd=0,038; Cl=0,21; Clopt=0,44; Clmax=0,9.Stats: 227 W/kg in; 167 W/kg out; 8,6m/s stall; 12,2m/s opt @ 59% (40:06, 29°C); 18m/s level @ 84% (19:44, 38°C); 7,47m/s @ 37,6°; -1,49m/s @ -7°.

Power System Notes:

The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (11,8A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (7,9A) and its current at theoretical maximum output (40,5A), thus making effective use of the motor.

Aerodynamic Notes:

The static pitch speed (20,7m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (8,6m/s), which is considered ideal for good performance.

With a wing loading of 38,6g/dm

², a model of this size will have trainer-like flying characteristics. It would make an ideal trainer, for use in calm to light wind conditions.

The static thrust (618g) to weight (586g) ratio is 1,05:1, which will result in extremely short take-off runs, no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels), and vertical climb-outs. This model will probably be able to perform a hover or torque roll.

At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (357g) to weight (586g) ratio is 0,61:1, which will give steep climbs and excellent acceleration. This model should be able to do consecutive loops, and has sufficient in-flight thrust for almost any aerobatic maneuver.

 

  Equipement :     

L'équipement provient de Hobbycity.

Récepteur Corona DS 6 Voies 41 MHz
4 servos 9 g HG202 
 Spec.
Speed: .12sec/60deg
Torque: 1.0kg
Weight: 8.9g
Size: 23x11.4x25mm
Moteur Turnigy C2830-1050
Moteur Dualsky 2830-CA12T
Hélice APC E 9"x6"
ESC Turnigy 18 A

 

 Accus LiPo 3S 1300 mAh Loong-Max  

LM Loong max 1300 3S1P 20C Lipo pack

 
Masses

Cellule équipée : 400 g
Moteur             :  58 g
ESC                 : 19 g
En ordre de vol sans accus : 478 g
Accus              : 110 g
En ordre de vol : 588 g

Performances

Moteur Turnigy
2830B kV 1050
ESC Turnigy 18A
Hélice APC-E 9x6
(Pour les essais, j'ai utilisé une Lipo 3S 4100 MAh)

Gaz

RPM (tr/mn)

I (A)

P (W)

Vin (V)

1/4

2660

0.8

9

12.3

1/3

3800

2.1

25

12.2

1/2

5000

4.5

54

12.0

2/3

6000

7.2

84

11.8

3/3

7400

15.2

170

11.3


A plein gaz la traction est d'environ 650 g, soit un peu plus que le poids de l'avion.

* Attention la configuration a évolué, voir article :
 
Essai de la propulsion de l'Extra 300 EP (2)

Moteur Dualsky 2830-CA-12T kV 980 - 58g
ESC Turnigy 18A
Hélice APC-E 9x6
(Pour les essais, j'ai utilisé une Lipo 3S 4100 MAh)

Gaz

RPM (tr/mn)

I (A)

P (W)

Vin (V)

1/4

2590

0.75

9

12.3

1/3

3370

1.4 

17 

12.2

1/2

4500

3.0 

36 

12.1

2/3

6100

6.7 

79 

11.9

3/4

7670

12

139

11.8

3/3

8180 

14.8 

170

11.7


A plein gaz la traction est d'environ 800 g, soit plus que le poids de l'avion.

Le forum :
http://forum.modelisme.com/t133734-extra-300-d-hobbycity.html

Un article à lire dans EZone :




Album photos :

Extra_300EP_Boite
Extra_300EP_taxiway_1
Extra_300EP_taxiway2
Extra_300EP_capot
Exta_300EP_roulette_queue
 
 Crash de l'Extra

Mai 2010. Par une belle journée, alors que je terminais une grande boucle (peu de g) et que je commençais un tonneau, une aile s'est détachée ! Ne sachant maintenir l'avion en vol avec une seule aile... il s'est crashé méchamment : avant du fuselage pulvérisé .
A l'analyse, c'est la clé d'aile qui s'est cassée. Elle m'avait toujours parue un peu légère : j'aurais dû la refaire...
   
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Publié par Geeby22

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  • : Modélisme par geeby22
  • Modélisme par geeby22
  • : Modélisme à propulsion électrique.

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